شنبه ۳۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

ناصر قراگزلو: صندلی مدیریت در استقلال آن‌قدر لرزان است که پایه‌های آن به هیچ مدیری طی چند سال اخیر رحم نکرده است.

بعد از استعفای ناگهانی قریب و تحت‌پوشش قرار گرفتن استقلال از سوی وزارت رفاه، مقداد نجف‌نژاد به عنوان مدیرعامل تعیین شد گرچه تصور کوتاه بودن دوره مدیریت او زیاد سخت نبود.

بعد از یکسال شرایط به گونه‌ای شد که سازمان تربیت‌بدنی مجددا استقلال را از وزارت رفاه تحویل گرفت و مثل گذشته استقلال را تحت پوشش خود قرار داد؛ ماموریتی که پیش‌تر نیز بر عهده سازمان قرار داشت. بعد از تحت‌پوشش قرار گرفتن مجدد استقلال توسط سازمان، در اقدامی منطقی قریب را مجددا به هیات مدیره اضافه کرد.

از سوی دیگر یک عضو از دولت را نیز در چیدمان جدید به اعضای قبلی اضافه کرد تا ترکیبی همگون در هیات‌مدیره استقلال به وجود آورد. مقداد نجف‌نژاد در مدت مدیریت خود با وجود آنکه نسبت به مدیران قبلی به صورت تقریبا تمام‌وقت برای این تیم زمان صرف کرد اما به دلایل بسیاری چندان در کار خود موفق نبود و در این شرایط سازمان دوست ندارد تجربه تلخ رفاه را تکرار کند به همین جهت سعی دارد گام‌به‌گام و با پیش‌بینی تمام مسائل این بار بهترین انتخاب «مدیریتی» را انجام دهد.

هرچند نجف‌نژاد در آخرین گفت‌وگوی خود اعلام کرده: «تا آخرین لحظه که در باشگاه مسئولیت داشته باشم با تمام توان در خدمت استقلال و هوادارانش خواهم بود. تا به امروز بحثی درباره برکناری‌ام مطرح نشده و من نیز تا آخرین لحظه از زیر بار مسئولیت شانه خالی نخواهم کرد. در تماسی با آقای علی‌آبادی هم اعلام کردم که آمادگی خدمت دارم.»

چهارشنبه، 27 دی‌ماه بلافاصله خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها مبنی بر اینکه اولین جلسه مجمع استقلال امروز تشکیل خواهد شد تا طی آن رئیس مجمع و سایر اعضای هیات‌مدیره استقلال، مدیرعامل جدید را انتخاب و معرفی نمایند، همه را به تکاپو می‌اندازد.

خبرنگاران بی‌صبرانه منتظر انتخاب مدیرعامل و انتشار خبر به بیرون از اتاق علی‌‌آبادی هستند اما خبری که بیرون انتقال می‌یابد، کاملا متفاوت از آن چیزی است که آنها انتظار دارند و در واقع خبری از تعیین مدیرعامل جدید در میان نیست.

بحث ردیف بودجه، زمین اختصاصی برای استقلال و حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا و سایر موارد مالی از جمله مواردی است که مورد بحث و بررسی اعضای هیات‌مدیره قرار می‌گیرد اما علی‌آبادی و سایرین در اولین جلسه مجمع هیچ صحبتی در مورد مدیرعامل جدید مطرح نمی‌کنند تا برخلاف انتظارات نجف‌نژاد کماکان امیدوار به حفظ سمت خود بماند.قبل از پایان جلسه، فتح‌اله‌زاده از پله‌های سازمان بالا آمد.

مدیرعامل اسبق استقلال می‌گوید: «آقای علی‌آبادی از من خواستند که برای مشاوره بیایم من واقعا از تعیین جلسه برای مدیرعامل جدید بی‌خبر بودم وگرنه... بگذریم. به نظر من در شرایط فعلی «قریب» بهترین گزینه برای مدیریت در استقلال است چون به هر حال اشخاصی که در هیات‌مدیره هستند، نفرات خودشان هستند.

او می‌تواند در استقلال موفق شود. اعضای قبلی هیات‌مدیره با یکدیگر همدل نبودند. این بار باید مدیرعاملی انتخاب شود که از اختیارات بالایی بهره‌مند باشد. درست همانند دوره مدیریت خودم؛‌ در آن مقطع اگر استقلال موفق بود، به دلیل همین «اختیار عمل» بود. مطمئنا اختیارات «فتح‌اله‌زاده» از مدیرعامل «فعلی» استقلال بیشتر بود.»

فتح‌اله‌زاده با چند جمله دیگر حرفش را با ما به پایان می‌رساند. دوره قبلی که با شما صحبت کردم، کاندیدای اصلی مدیریت بودم اما پس از مصاحبه با شما به یک‌باره از سوی آقای کاظمی مدیریت وقت وزارت رفاه شانس مدیرعاملی‌ام را از دست دادم اما اشکالی ندارد. باز هم به عنوان مشاور در خدمت استقلال خواهم بود اما مطمئنا مدیرعامل نخواهم شد. حالا هم اگر اجازه دهید، پیش مهندس می‌روم تا در مورد بخش خصوصی و برخی از مسائل دیگر صحبت کنیم.»

بعد از فتح‌اله‌زاده این بار نوبت به نفرات هیات‌مدیره است که یکی‌یکی توسط خبرنگاران به مصاحبه گرفته شوند اما در این بین انتظار اصلی آنها برآورده نمی‌شود چون زریبافان جدیدترین عضو و شخصی که از او به عنوان رئیس هیات‌مدیره نام برده می‌شد، بدون سروصدا سازمان را ترک کرد تا خبرنگاران در «یافتن» یکی از سوژه‌های اصلی‌شان ناکام بمانند.

قریب در خصوص جلسه تعیین مدیرعاملی و شانس خود می‌گوید: «هیچ بحثی در مورد انتخاب مدیرعامل جدید مطرح نشد. علی‌آبادی درخصوص بودجه و سایر مسائل قول و قرارهای بسیار خوبی را مطرح کرد. سیاست‌گذاری مجمع و بحث‌های امیدوارکننده‌ای مطرح و سیاست‌های کلان باشگاه تا حدود زیادی معین شد.

به هر حال امیدوارم این بار همدلی خوبی بین اعضای هیات‌مدیره ایجاد شود تا مشکلات گذشته به وجود نیاید. برخلاف نظر برخی‌ باید بگویم قرار نیست من مدیرعامل استقلال شوم.

در صحبتی که پیش از این با علی‌آبادی داشتم، از ایشان خواستم مسئولیت اجرایی نداشته باشم که ایشان نیز پذیرفتند، بنابراین قرار نیست من مدیرعامل شوم و گزینه مورد نظرتان را در افراد دیگر جست‌وجو کنید.» قریب بعد از این جملات به سرعت محل سازمان را ترک می‌کند.

اما امیدوار رضایی در مورد جلسه این‌طور جواب می‌دهد: «متاسفانه در این چند ساله مدیریت استقلال چهار، پنج بار عوض شده و این بی‌ثباتی برای باشگاه بزرگی مثل استقلال اصلا جالب نیست.»ریاست سازمان در این جلسه تأکید کردند که تمام سعی خود را برای از میان برداشتن این بی‌ثباتی انجام خواهند داد.

امیدوار رضایی در مورد دو موضوع مورد بحث در مورد خود نیز اینگونه پاسخ می‌دهد: «فعلا رئیس هیات‌مدیره من هستم. بحثی در مورد تغییرات در هیات‌مدیره مطرح نیست. از طرف دیگر من به استقلال همه‌گونه کمک می‌کنم اما واقعا چندان به دنبال مدیرعاملی نیستم چون در مجلس و جاهای دیگر آنقدر مشغله دارم که شاید...به هر حال در اولین جلسه هیات‌مدیره استقلال که در این هفته برگزار خواهد شد، شاید به جواب سئوال‌تان برسید و تکلیف بسیاری از مسائل از جمله رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل مشخص شود.

نکته قابل توجه این جلسه حضور عشرت شایق در جلسه مجمع بود چرا که پیش از این صحبت از کنار گذاشتن وی و رسولی‌نژاد از جمع اعضای هیات‌مدیره مطرح بود اما به نظر می‌رسد اولین جلسه هیات‌مدیره استقلال در هفته جاری تکلیف بسیاری از مسائل نامشخص این باشگاه از جمله تعیین مدیرعامل، رئیس هیات‌مدیره و بسیاری از مسائل دیگر را روشن سازد.

کد خبر 13768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز